Itt van ez a PISA felmérés, ami most megmondta nekünk, hogy mi ám aztán iszonyat jók vagyunk. Persze csak a szövegértésben, mert a vizsgálat háromévente vizsgált egy témakört, így a többi helyzetéről most fingung sincs. Vagy van, de csak a 2006-os természettudományos, a 2003-as matekról, és a tíz évvel ezelőtti szövegértésről. Most pedig javítottunk pontjainkon, porig alázzuk az OECD országokat, hiszen dübörög az oktatásunk, ha a szövegértésről van szó.

 
 
Mielőtt jobban belemélyednénk a PISA eredményekben, tegyük hozzá, hogy szakembereink rengeteg okossággal tálalták az eredményeket. Először is, hogy mivel részt veszünk a vizsgálatban fejlett ország vagyunk - erre kicsit később ígérem, hogy visszatérek -, illetve közölték velünk azt is, hogy igazából jó ez a magyar oktatási rendszer, a pedagógusok jó úton járnak, bebizonyították elkötelezettségüket.
Na de az eredmények: 2000-ben még csak 480 pontot értünk el szövegértésben, ám tíz év alatt hatalmasat javultunk, rávertünk magunkra 14 pontot, így ezzel az OECD országok között (34 darab) az előkelő 13-22. helyen állunk. Aztán, hogy ez mit jelent, azt a fene sem tudja. Egyes visszhangok szerint azt, hogy az eredmények borsot törnek Hoffmann (oktatási államtitkár) orra alá, hiszen többen is az előző kormány oktatáspolitikájának tudják be eme szép eredményt. Hogy miért is? Ezt maga Rózsa is elmondta: az eredmények eredőjét korábban kell keresni, hiszen a 2009-ben vizsgált 15 éves tanulók írás-olvasás oktatása már korábban elkezdődött. Szóval az előző kormány pedagógusai dolgoztak meg a javulásért. Legalábbis feltételezik a gonosz felhangok.
Persze, nincs is ezzel baj, mondja lelkesen Hoffmann Rózsa, erre lehet, erre kell építeni. Innen csak felfelé vezet az út.
De kiderült az is, hogy a magyar fiatalok jobban, és változatosabban, szinte maguktól olvasnak - s ezzel porig alázzuk az OECD átlagot. Ők nem szeretnek olvasni, mi meg igen. A magyar tizenöt évesek 75 százaléka legalábbis, aztán az meg már megint más kérdés, hogy később meg már nem. Ismerjük a felnőttek olvasási szokásainak eredményeit. A jelentős többség egy év alatt egy könyvet sem vesz a kezébe. De ez egy másik történet már.
Szóval dübörög az oktatásunk. Méghozzá úgy, hogy bár jelzem újfent, a fejlett országok közé tartozunk, szociális hátterünk magasan a béka segge alatt van az OECD országokhoz képest. És mégis, tessék, a vártnál jobban teljesítettünk. A válasz megint csak az volt: nincs itt gond, csak a családok szociális körülményein kell javítani, különben hogy is lehetne ennél is jobb az oktatás.
Mindenestre az a fontos, hogy a középmezőnyben végeztük ott, ahol Kína az első, Korea a második, és a finnek állnak a dobogó harmadik fokán.

A bejegyzés trackback címe:

https://szamarpad.blog.hu/api/trackback/id/tr992501562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsola777 2010.12.08. 18:15:28

Az a könyvolvasási statisztika sem teljesen korrekt, hiszen lehet olvasni napi-heti-havilapot, online újságokat, e-könyveket is. És az sem mindegy, milyen tartalmakat olvas az ember. Ezek mellett pedig lehet, hogy egyetlen könyvet sem vesz az ember, mégis lehet intelligens, választékos szókinccsel rendelkező. De ez a másik történet.

Mi a helyzet az országos felmérésekkel, miért kell mindig a PISA-eredményekre várni? Az előző évek saját felméréseinek átlagához képest hol vagyunk? Ha nem készül legalább éves felmérés a diákok tudásáról, akkor bizony gáz van.

ursus artos 2010.12.08. 18:54:13

És akkor most?
Megállapítások?
Konklúzió?
Orbán?

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.12.08. 19:26:02

Remélem, azért a politikusaink tisztában vannak vele, hogy a PISA helyezés adott kérdéskörben csak az országos átlagot tükrözi. Nem véletlenül utaltak rá a hírekben is, hogy nagyok az iskolánkénti eltérések! Szóval ha az átlagunk nemzetközileg átlagos, akkor a gyerekek fele mit is kap az iskolában?

IP gyűjtögető 2010.12.08. 19:37:34

@bonebear: Hogy mit kap? Az iskolások fele ugye a kisebbséghez tartozik? No akkor qrva sok toleranciát;)

tucano 2010.12.08. 19:37:39

Vhogy nekünk mindig akkor megy a képzés, amikor viszont nagyon általában rosszul mennek a dolgok. Most nincs más, csak agyat tudunk eladni, tehát ismét nagyszerű tudósgenerációt várhatunk.

szanna 2010.12.08. 19:42:03

"Persze csak a szövegértésben, mert a vizsgálat háromévente vizsgált egy témakört, így a többi helyzetéről most fingung sincs."
Ez így egy nagy tévedés. 2003-ban, 2006-ban, és 2009-ben is mindhárom területet vizsgálták, csak 1-1 témát kiemeltek.

beyondhell 2010.12.08. 21:05:51

A magyar fiatalok jobban, és változatosabban, szinte maguktól olvasnak. Szépen hangzik.

tomcsi71 2010.12.08. 21:16:16

Kedves deffooe!

A pedagógus szakmának tele van a töke az ilyen blogokkal... Ez akármilyen hihetetlen is éppen olyan hivatás, mint mondjuk az orvosi. Ennek ellenére a sebészeten mégsem okoskodik a páciens, ha van esze.
Néhány tanács a tájékozódáshoz:
Nézz utána a PISA felmérések metodikájának és a jelentéseknek...
Nézz utána a 4-6-8-10. évfolyamos országos kompetencia mérések eredményeinek (minden évben megtörténik a teljes populációra)...
Nézd meg milyen a monotónia tűrése ill. az együttműködési mutatója a délkelet-ázsiai népességnek...
Nézd meg mekkora a finn oktatási szisztémában az átlagos csoportlétszám és az egy pedagógusra jutó gyerekszám...
Ez utóbbi pedig tetszik, nem tetszik pénzkérdés...
Szociális egyenlőtlenségekről sem érdemes beszélni...

bonebear · http://cinca.blog.hu 2010.12.08. 22:38:35

Akkor miről érdemes beszélni?

Bors Világfiak 2010.12.09. 07:41:24

@tomcsi71: szerintem meg legyen ilyen blog, legyen erről szó, ha valami nem tetszik írjál te is postot; egy index címlapos megjelenés több tízezres olvasottságot jelent, írj te arról, amit fontosnak tartasz és biztos felteszik ide